Kontakt Os

Udfyld skemaet til højre hvis du ivil kontakte os.

Du kan få kundeservice på shop@bleschu.dk eller ved at ringe til 454115 4203

+4528877585

Her kan du finde de mest bæredygtige alternativer til dit hverdagsliv. Økologisk vaskemiddel af sæbebær, Bee´s Wrap som alternativ til husholdningsfilm og aluminiumsfolie... Produkter som ikke efterlader et spor af mikroplastik, kemi eller affald, men som indgår i planetens naturlige kredsløb, efter brug.

Nærvær koster ikke noget

Blog

Nærvær koster ikke noget

Rikke Macijowski Nielsen

Her op til vinterferien har vi i Bleschu talt om måden, som mange kobler af, holder fri eller hygger sig på. Vi har lagt mærke til, at der er en tendens til, at familiehygge og nærvær for mange danskere indebærer enten en masse spild, en masse penge eller måske endda begge dele på en gang? Det synes jeg, er en skam, for det er egentlig ikke nødvendigt. For mig oplever jeg mest nærvær, når jeg trækker stikket fra hamsterhjulet, slukker mobilen, fordyber mig og er god ved mig selv.

Jeg vil gerne indbyde til, at vinterferiens fokus skal være nærvær uden spild og uden dyre udgifter. Tilstedeværelse handler om dit mindset. Fordyb dig i de små detaljer, når du laver et lækkert måltid mad, eller hvordan lyset falder mellem træerne på gåturen.

Jeg vil gerne dele nogle af de overvejelser, jeg har gjort mig om, hvordan du kan skabe nærvær på simple måder. Hvadend det er mig-tid eller familietid.

Del dine metoder til at skabe nærvær med os på Instagram @bleschu.eu. På den måde kan vi samle et helt univers af god energi , som vi kan give til hinanden.

Del dine metoder til at skabe nærvær med os på Instagram @bleschu.eu. På den måde kan vi samle et helt univers af god energi , som vi kan give til hinanden.


1. Sluk

Del dine metoder til at skabe nærvær med os på Instagram @bleschu.eu. På den måde kan vi samle et helt univers af god energi , som vi kan give til hinanden.

Del dine metoder til at skabe nærvær med os på Instagram @bleschu.eu. På den måde kan vi samle et helt univers af god energi , som vi kan give til hinanden.

Det her er måske det vigtigste tip, som jeg ønsker skal gennemsyre alle de andre. Det handler om at trække stikket i mobilen og gå offline.

Jeg selv (og nok de fleste andre i nutidens samfund) har et stort problem med at skulle være i kontakt og være på hele tiden. For mig skaber det en uro i kroppen at få notifikationer, ulæste mails og beskeder hver eneste dag. Jeg kan ikke være til stede i det, jeg laver, hvis jeg sidder med min telefon ved siden af. Flere gange har jeg taget mig selv i at sidde med min telefon imens jeg ser noget på mit TV - kender du det?

Pointen er, at den skal pakkes væk, når du laver noget, der faktisk har potentiale til at være meningsfyldt. Det kan nok føles grænseoverskridende i starten, men det er meningen. Hvis du bliver bevidst om, hvor meget du afhænger af telefonen, så kan det godt være et wake up call.


2. Hvordan trækker jeg stikket?

Notifikationer

På Facebook, Instagram, Snapchat osv. findes der indstillinger for notifikationer. Jeg har valgt ikke at modtage notifikationer fra nogen sociale medier. Det betyder, at jeg aktivt skal vælge at åbne en app for at se, om der er notifikationer. Det har gjort en kæmpe forskel for mig ikke at have de små røde tal over alle de apps, og det har gjort, at jeg fx næsten aldrig åbner for Facebook

Kom afsted uden mobilen

Når du går ture eller løber ture, så prøv at eksperimentér med ikke at tage telefonen med. Du kan starte med små skridt -fx sætte telefonen på flytilstand på den første tur, så lade den ligge derhjemme på næste tur, som måske kan være ret kort. Så kan du bygge mere på hen ad vejen.

Det handler om at opdage. Om at være til stede i naturen. For i skoven sker der noget helt særligt. Læg mærke til de små ting, der sker. Årstiderne, følelsen af vinden mod kinderne skovbunden mod støvlerne. Træk vejret ned i maven.

Fokusér på en ting ad gangen

Tænk på reklamen “Kør bil, når du kører bil“ - du kender den sikkert godt. Det er egentlig det samme princip. Leg med dine børn, når du leger med dine børn. Løb, når du løber. Lav mad, når du laver mad. Spil spil, når du spiller spil.

Når du fokuserer på at være i det, du laver, så giver det ro i kroppen, og du lader dig selv glemme stressende ting i hverdagen for en stund. Det er noget, vi alle har brug for.


3. Giv dig selv lov

Vi er alt for hårde ved os selv. Forventer mere af os selv end af andre. Det skaber dårlig energi og sætter sig i kroppen.

Giv dig selv lov til at elske dig selv og bære over med dig selv, som du gør ved andre. Giv dig selv lov til at sanse og fordybe dig. Duft, smag, rør. Giv dig selv lov til at stoppe op, se og holde pause. Giv dig selv lov til at løbe en tur uden at slå din rekord. Giv dig selv lov til ikke at skulle præstere. At være kreativ uden at være den nye Picasso.